Nowy system podatkowy Malty: Co się zmieni od 2027 roku
Table of contents
- Jakie zasady podatkowe zmienią się na Malcie od 2027 roku?
- Kto będzie uprawniony do nowego programu podatkowego Malty?
- Ile będziesz musiał zapłacić według nowych zasad?
- Jakie nieruchomości są wymagane do uczestnictwa w programie?
- Ile będzie kosztować uzyskanie nowego statusu?
- Co się stanie z wnioskodawcami, którzy uzyskają status do 2027 roku?
- Na jakich warunkach można stracić specjalny status podatkowy?
Od 1 stycznia 2027 roku w Malcie wejdzie w życie nowy program podatkowy dla zagranicznych rezydentów, a minimalny roczny podatek dla niektórych uczestników wzrośnie do 35 000 €. Dowiedz się więcej o nowych zasadach, wymaganiach dotyczących nieruchomości i warunkach uzyskania specjalnego statusu podatkowego w Malcie
Malta wprowadzi Program Podatkowy dla Osób Fizycznych (ITP) — nowy specjalny reżim podatkowy dla obcokrajowców — z dniem 1 stycznia 2027 roku. Skonsoliduje on kilka kategorii preferencyjnego opodatkowania w jeden system i utrzyma stawkę podatkową w wysokości 15% na kwalifikowane dochody zagraniczne uzyskane na Malcie. Jednocześnie dla niektórych wnioskodawców minimalny roczny podatek wzrośnie do 35 000 €, a minimalna wartość nabywanej nieruchomości wzrośnie do 700 000 €. Nowe zasady zostały określone w Obwieszczeniu Prawnym 195 z 2026 roku i wejdą w życie 1 stycznia 2027 roku.
W poprzednim artykule przedstawiliśmy ranking najbogatszych krajów na świecie w 2026 roku według PKB.
Prowadzenie działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem: podatki, umowy, kontrole, konflikty z partnerami lub agencjami rządowymi. Osobisty prawnik biznesowy pomoże Ci uniknąć krytycznych błędów i chronić interesy firmy na każdym etapie jej rozwoju.
Uzyskaj porady od osobistego prawnika biznesowego i znajdź optymalne rozwiązanie prawne już dziś!
Jakie zasady podatkowe zmienią się na Malcie od 2027 roku?
Z dniem 1 stycznia 2027 roku Malta skonsoliduje cztery istniejące specjalne reżimy podatkowe dla obcokrajowców w jeden Program Podatkowy dla Osób Fizycznych (ITP). Nowe zasady wprowadza Obwieszczenie Prawne 195 z 2026 roku.
Nowy system będzie obejmował:
- Program Globalnej Rezydencji
- Program Rezydencji
- Program Emerytalny Malty
- Program Emerytalny ONZ
Zostaną one zastąpione czterema odpowiadającymi kategoriami specjalnego statusu podatkowego: Status Globalnego Rezydenta, Status Rezydenta UE, EOG i Szwajcarii, Status Emeryta oraz Status Emeryta ONZ.
Główna korzyść podatkowa pozostanie niezmieniona. Dochody zagraniczne uzyskane na Malcie, które spełniają warunki programu, będą generalnie opodatkowane stawką 15%, z możliwością zastosowania mechanizmów unikania podwójnego opodatkowania. Inne dochody, które nie są objęte preferencyjnym reżimem, będą, co do zasady, opodatkowane stawką 35%. Dochody zagraniczne, które nie są przekazywane na Maltę, generalnie nie podlegają opodatkowaniu maltańskiemu w ramach programu.
Jednocześnie ITP znacznie zaostrza wymagania finansowe i administracyjne. Minimalny roczny podatek, progi wartości nieruchomości oraz opłaty za aplikację wzrosną. Sam status również nie będzie już trwały. Będzie przyznawany na 5 lat z możliwością odnowienia, pod warunkiem spełnienia wszystkich wymagań programu.
Wcześniej informowaliśmy, że Malta znosi swój program „złotego paszportu” i przechodzi na model obywatelstwa oparty na zasługach.
Kto będzie uprawniony do nowego programu podatkowego Malty?
Program Podatkowy dla Osób Fizycznych będzie dostępny dla obcokrajowców, którzy spełniają wymagania jednej z czterech kategorii specjalnego statusu podatkowego. Warunki zależą od obywatelstwa, źródła dochodu oraz podstawy pobytu na Malcie.
Główne kategorie uczestników:
1. Status Globalnego Rezydenta – dla obywateli krajów trzecich, którzy nie są obywatelami UE, EOG ani Szwajcarii
2. Status Rezydenta UE, EOG i Szwajcarii – dla obywateli UE, Europejskiego Obszaru Gospodarczego i Szwajcarii
3. Status Emeryta – dla emerytów, którzy spełniają określone wymagania dotyczące dochodu emerytalnego
4. Status Emeryta ONZ – dla osób otrzymujących emeryturę z Organizacji Narodów Zjednoczonych
Uczestnicy programu muszą mieć odpowiednie zakwaterowanie na Malcie, ubezpieczenie zdrowotne oraz wykazać stabilne zasoby finansowe. Muszą również spełniać wymagania dotyczące rezydencji podatkowej i nie spędzać więcej niż 183 dni w roku w innym jurysdykcji.
Osobne warunki dotyczą emerytów. Na przykład, w ramach Statusu Emeryta, dochód emerytalny musi spełniać wymagania programu i stanowić większość opodatkowanego dochodu wnioskodawcy. W przypadku Statusu Emeryta ONZ zasady są związane z wypłatami z systemu ONZ.
Zatem nowy system nie tworzy jednego uniwersalnego statusu dla wszystkich obcokrajowców. Zachowuje kategoryzację, ale wprowadza te kategorie pod jeden regulacyjny framework z ustandaryzowanymi procedurami i wyższymi wymaganiami finansowymi.
W naszym poprzednim artykule omówiliśmy Złotą Wizę Cypru 2026: Co wiemy o zaostrzonych zasadach.
Ile będziesz musiał zapłacić według nowych zasad?
Najbardziej zauważalną zmianą w Programie Podatkowym dla Osób Fizycznych jest wzrost minimalnego rocznego podatku. Dla niektórych obcokrajowców wyniesie on 35 000 € rocznie, co jest znacznie wyższe niż obecne progi.
Dla Statusu Globalnego Rezydenta oraz Statusu Rezydenta UE, EOG i Szwajcarii minimalny podatek wzrośnie do 35 000 €. Dla porównania, w ramach obecnego Programu Globalnej Rezydencji minimalna kwota wynosi 15 000 € rocznie. Innymi słowy, od 2027 roku próg finansowy wzrośnie ponad dwukrotnie.
Główne stawki podatkowe w nowym programie będą następujące:
- 15% – od odpowiednich dochodów zagranicznych uzyskanych na Malcie
- 35% – od innych dochodów, które nie kwalifikują się do preferencyjnej stawki
- 35 000 € rocznie – minimalny podatek dla Statusu Globalnego Rezydenta oraz Statusu Rezydenta UE, EOG i Szwajcarii
- Dla kategorii emerytów, będą obowiązywały osobne minimalne kwoty w zależności od statusu
Ważne jest, aby odróżnić stawkę podatkową od minimalnej rocznej płatności. Nawet jeśli obliczona kwota podatku przy stawce 15% jest niższa niż ustalona minimalna, uczestnik programu nadal będzie zobowiązany do zapłaty co najmniej kwoty określonej dla swojej kategorii.
Inną ważną cechą maltańskiego systemu jest zasada „bazy remittance”. Dochody zagraniczne, które nie są przekazywane na Maltę, nie są, pod pewnymi warunkami, opodatkowane w kraju. To właśnie ten model będzie nadal jednym z kluczowych powodów, dla których Malta pozostaje atrakcyjna dla zamożnych obcokrajowców, pomimo wzrostu minimalnego progu podatkowego.
Dowiedz się więcej o najlepszych krajach, aby uzyskać Złotą Wizę w Europie w 2026 roku, klikając w link.
Jakie nieruchomości są wymagane do uczestnictwa w programie?
Nowe zasady znacznie podnoszą próg wejścia oparty na nieruchomości. Aby uczestniczyć w Programie Podatkowym dla Osób Fizycznych, wnioskodawca musi korzystać z kwalifikowanej nieruchomości na Malcie lub Gozo jako swojego głównego miejsca zamieszkania.
Od 1 stycznia 2027 roku będą obowiązywały następujące minimalne wymagania:
1. Zakup nieruchomości – od 700 000 €
2. Wynajem – od 14 000 € rocznie
Jednocześnie nowy program eliminuje różnice między różnymi minimalnymi progami dla Malty, Gozo i niektórych tańszych obszarów, które istniały w ramach poprzednich schematów. Jednolite kwoty będą obowiązywały dla wszystkich nowych wnioskodawców.
Kwalifikująca się nieruchomość musi pozostawać w posiadaniu uczestnika przez cały czas trwania statusu. Sprzedaż takiej nieruchomości, zakończenie najmu lub podnajem mogą skutkować utratą specjalnego statusu podatkowego, jeśli wymagania programu nie są już spełnione.
Jednocześnie zakup nieruchomości za 700 000 € nie gwarantuje sam w sobie uczestnictwa w programie. Wnioskodawca musi również spełniać wymagania finansowe i zgodności, mieć ubezpieczenie zdrowotne, stabilny i regularny dochód oraz przejść proces weryfikacji, aby zapewnić zgodność z ustalonymi kryteriami.
W poprzednim artykule omówiliśmy które kraje oferują najbardziej korzystne warunki podatkowe dla ekspatów.
Ile będzie kosztować uzyskanie nowego statusu?
Uczestnictwo w Programie Podatkowym dla Osób Fizycznych wiąże się z więcej niż tylko rocznym minimalnym podatkiem i wydatkami na nieruchomości. Wnioskodawca musi również uiścić osobną opłatę administracyjną i skorzystać z usług upoważnionego przedstawiciela na Malcie.
Główne koszty związane z aplikacją będą następujące:
- 8 500 € – jednorazowa, bezzwrotna opłata za złożenie wniosku
- 2 500 € – opłata za odnowienie statusu
- Dodatkowo – koszty dla Upoważnionego Zarejestrowanego Obowiązkowego, ubezpieczenia zdrowotnego i przygotowania dokumentów
Nowy specjalny status podatkowy będzie przyznawany na 5 lat. Po upływie tego okresu może być odnowiony na kolejne pięć lat, jeśli wnioskodawca nadal spełnia wymagania programu i uiści opłatę za odnowienie w wysokości 2 500 €.
W przeciwieństwie do poprzednich programów status nie będzie już de facto nieograniczony, pod warunkiem, że zasady są konsekwentnie przestrzegane. Podczas trwania statusu wnioskodawca musi zachować kwalifikującą się nieruchomość, utrzymać wymagane ubezpieczenie zdrowotne, składać zeznania podatkowe na czas i płacić ustalony minimalny podatek. Wnioskodawca musi również utrzymać reprezentację przez Upoważnionego Zarejestrowanego Obowiązkowego.
Dowiedz się więcej o najlepszych dotacjach biznesowych w Europie w 2026 roku, klikając w link.
Co się stanie z wnioskodawcami, którzy uzyskają status do 2027 roku?
Jeśli pełny wniosek w ramach obecnego programu zostanie złożony w dniu 31 grudnia 2026 roku lub wcześniej, może być rozpatrzony według starych zasad. Jeśli zostanie zatwierdzony, ten status pozostanie ważny do 31 grudnia 2031 roku.
Daje to niektórym wnioskodawcom możliwość tymczasowego zachowania niższych wymagań finansowych. Na przykład w Programie Globalnej Rezydencji minimalny roczny podatek wynosi obecnie 15 000 €, podczas gdy w nowym Programie Podatkowym dla Osób Fizycznych wzrośnie do 35 000 €.
Jednocześnie wniosek musi być kompletny i spełniać wymagania obecnego programu. Po 1 stycznia 2027 roku nowi wnioskodawcy będą podlegać zasadom ITP.
Wcześniej informowaliśmy, że Cypr zmienił zasady raportowania podatkowego: kto musi składać zeznanie podatkowe nawet bez dochodu.
Na jakich warunkach można stracić specjalny status podatkowy?
Status w ramach Programu Podatkowego dla Osób Fizycznych musi być utrzymywany przez cały czas trwania programu. Naruszenie kluczowych wymagań może skutkować jego zakończeniem.
Główne powody utraty statusu:
- Sprzedaż lub wynajem kwalifikującej się nieruchomości
- Brak wymaganego ubezpieczenia zdrowotnego
- Nieopłacenie minimalnego rocznego podatku
- Nieprzekazanie obowiązkowych zeznań podatkowych
- Utrata reprezentacji przez Upoważnionego Zarejestrowanego Obowiązkowego
- Przebywanie w innym kraju przez więcej niż 183 dni w roku
Dlatego po uzyskaniu tego statusu ważne jest nie tylko płacenie podatków, ale także konsekwentne przestrzeganie wymagań programu dotyczących nieruchomości, ubezpieczenia, raportowania i rezydencji.
Inwestycje, otwieranie firmy w innym kraju, zdalne uruchamianie biura przedstawicielskiego lub relokacja zespołu wymagają jasnej strategii prawnej. Osobisty prawnik biznesowy towarzyszy całemu procesowi: od wyboru jurysdykcji i modelu podatkowego po przetwarzanie wiz i ochronę aktywów.
Zatrudnij osobistego prawnika biznesowego i zapewnij bezpieczną relokację oraz rozwój swojej firmy za granicą!
Przypominamy! Planujesz inwestycję w nieruchomości w ramach programu Złotej Wizy? Już powiedzieliśmy, które programy w 2025 stały się najbardziej opłacalne dla inwestorów. Artykuł porównuje ZEA, Grecję, Turcję, Łotwę i kraje azjatyckie, rzeczywisty zwrot z inwestycji w nieruchomości oraz kluczowe ryzyka, które należy wziąć pod uwagę przed inwestowaniem.
Produkty z Visit World na komfortową podróż:
Przewodnik turystyczny dla 200 krajów;
Porady prawne od lokalnego specjalisty w sprawach wizowych i migracyjnych;
Ubezpieczenie podróżne na całym świecie (proszę wybrać kraj zainteresowania i obywatelstwo, aby otrzymać usługi);
Ubezpieczenie zdrowotne na całym świecie.
Monitorujemy dokładność i aktualność naszych informacji, więc jeśli zauważysz jakiekolwiek błędy lub nieścisłości, proszę skontaktuj się z naszą infolinią.
Frequantly
asked questions
Kiedy wejdą w życie nowe przepisy podatkowe Malty?
Jaki będzie minimalny podatek dla obcokrajowców na Malcie?
Jaka stawka podatkowa będzie dotyczyć dochodów zagranicznych?
Ile trzeba zainwestować w nieruchomości?
Czy nadal można składać wnioski według starych zasad?
Recommended articles
1 min
Expats
Malta znosi program złotych paszportów i przechodzi na model obywatelstwa oparty na zasługach
Malta oficjalnie znosi swój program złotych paszportów w 2025 roku i przechodzi na nowy model obywatelstwa oparty na zasługach. Dowiedz się, co się zmienia, kto będzie mógł uzyskać maltański paszport na nowych warunkach oraz jak kraj dostosowuje się do wymogów UE dotyczących przejrzystości w naturalizacji
17 lip. 2025
More details3 min
Popular
Dotacje dla firm w Europie w 2026 roku: Gdzie uzyskać finansowanie
W Europie przedsiębiorcy mogą uzyskać finansowanie w wysokości od kilku tysięcy do dziesiątek milionów euro na uruchomienie, rozwój i skalowanie swoich firm. W 2026 roku dostępne jest finansowanie dla AI, medtech, mobilności, deep tech, przemysłów kreatywnych i innych sektorów. Dowiedz się więcej o aktualnych dotacjach i programach wsparcia dla firm w Europie, kwotach finansowania, terminach i wymaganiach dla wnioskodawców
16 wrz. 2026
More details3 min
Expats
Taxes for Expats in 2026: Which Countries Offer Favorable Conditions
A low tax rate doesn’t necessarily mean you’ll pay less after moving. What matters are your sources of income and the conditions for qualifying for tax benefits. Learn more about countries with favorable tax conditions and the factors that influence their rankings
27 wrz. 2026
More details3 min
Investment
Najlepsze kraje do uzyskania Złotej Wizy w Europie w 2026 roku
Hiszpania już zakończyła swój program Złotej Wizy, podczas gdy inne kraje europejskie przeglądają warunki swoich programów rezydencji inwestycyjnej. Jednocześnie w Europie w 2026 roku wciąż istnieją programy z minimalnym progiem inwestycyjnym wynoszącym 250 000 €. Dowiedz się więcej, gdzie jeszcze możesz uzyskać rezydencję poprzez inwestycję i jakie warunki obowiązują inwestorów
03 paź. 2026
More detailsAll materials and articles are owned by VisitWorld.Today and are protected by international intellectual property regulations. When using materials, approval from VisitWorld.Today is required.